Výrobci automobilů se v poslednÃch desetiletÃch soustÅ™edà pÅ™edevÅ¡Ãm na bezpeÄnost. ZatÃmco dÅ™Ãve byl hlavnà požadavek co nejvyÅ¡Å¡Ã výkon, doba se zmÄ›nila. NamÃsto toho se nynà soustÅ™edÃme hlavnÄ› na bezpeÄnost. Důsledkem pak je, že máme v automobilu mnohem vÃce bezpeÄnostnÃch prvků, než kdykoliv dÅ™Ãv. Nenà tedy s podivem, že se mnozà ptajÃ, zda jich nenà až pÅ™ÃliÅ¡.
Â
Â
TÃm základnÃm, se kterým se setkáme vÅ¡ichni, je samozÅ™ejmÄ› klasický bezpeÄnostnà pás. Patřà k tÄ›m zdaleka nejstarÅ¡Ãm, povinnost mÃt jej bÄ›hem jÃzdy zapnutý je dána zákonem a zachránil už mnoho životů. Asi nikdo nebude rozporovat, že se jedná o dobrý nápad. Toho si byl koneckonců vÄ›dom i jeho konstruktér, který dal patent volnÄ› k dispozici, neboÅ¥ cÃtil, že lidské životy jsou důležitÄ›jÅ¡Ã, než penÃze.
Â
OvÅ¡em zde snaha o zvýšenà bezpeÄnosti ve vozidle neskonÄila. DalÅ¡Ã novinkou byly airbagy, tedy pytle, které se pÅ™i nárazu nafouknou. Jejich cÃlem je udržet nás v pozici a minimalizovat stres, kterému bude naÅ¡e tÄ›lo vystaveno. Nejprve byl umÃstÄ›n pouze pÅ™ed sedadlem Å™idiÄe, avÅ¡ak doba pokroÄila. Nynà jej najdeme nejen pÅ™ed vÅ¡emi sedadly, ale také na bocÃch. To vÅ¡ak už pÅ™ipadá mnoha lidem ponÄ›kud bláznivé.
Â
Â
Ani to vÅ¡ak nenà konec. Máme zde také detektory nárazu, které vůz samy zastavÃ, pokud by mÄ›lo dojÃt ke stÅ™etu. Senzory nás varujÃ, když se ocitneme pÅ™ÃliÅ¡ blÃzko nÄ›jakému objektu. Brzdy nynà fungujà mnohem lépe, než kdy dÅ™Ãve. A je toho samozÅ™ejmÄ› jeÅ¡tÄ› mnohem vÃce. Nenà tedy divu, že to nÄ›komu může pÅ™ijÃt pÅ™ehnané.
Â
Zde je vÅ¡ak potÅ™eba uvÄ›domit si jednu zásadnà vÄ›c: automobily jsou dnes mnohem silnÄ›jÅ¡Ã a hlavnÄ› rychlejÅ¡Ã, než kdy dÅ™Ãv. Také rychlostnà limity se neustále zvyÅ¡ujÃ. A je jasné, že ÄÃm vyÅ¡Å¡Ã je rychlost pÅ™i nárazu, tÃm tragiÄtÄ›jÅ¡Ã jsou následky. Proto je pochopitelné, že by ruku v ruce se zrychlovánÃm dopravy mÄ›la růst i jejà bezpeÄnost. Jen tak pÅ™edejdeme mnohým tragédiÃm.